0

Československé vozy Aero, cizokrajné Bugatti či Mercedes. Praha 2019 – kdo s koho?

Vidělo: 1391 lidí

„1000 mil československých“ bylo dnes ráno odstartováno v Praze v Opletalově ulici před Hlavním nádražím. Historické vozy různých značek pojedou z Prahy do Bratislavy a zpět. K završení jízdy má dojít v sobotu na Letné. Mezi historickými kousky se vyjímaly slavné auťáky Aero. Spatřili jsme i legendární červenou Aerovku „cinkající“ při startu…

„Cink, cink a ratata! To moje stará kára, Aerovka červená, ulicí uhání. Cink, cink a ratata, ulicí uhání…“ (slavná písnička o vozu Aero, kterou u nás zpíval Rudolf Pellar)

Na stránkách 1000milceskoslovenskych.cz se o závodní retro akci hovoří jako o (kdysi dálkové a rychlostní) „soutěži historických vozidel pro opravdové sportsmany; jízda se pořádá u příležitosti 30. výročí pádu totalitního režimu v Československu 1989“. Mezi hlavní sponzory patří Eurovia a PPA Controll. S různými pauzami se tento závod pořádá od 30. let 20. století. Partnersky na události participují například Národní technické muzeum, Škoda muzeum či Autoklub České republiky.

Vozy Aero, výkladní skříň československé automobilky, dnes túrovaly motory v Praze

Historizující soutěž navazuje na někdejší světové defacto předváděcí jízdy, které měly ukázat v plné parádě a lesku tovární (sériové) vozy. Neuniklo nám, že některé automobily jsou sportovní kabriolety. Událost odstartovala zhruba v šest hodin ráno, když tu poměrně kapriciózním způsobem poprchávalo a tu zas ne. Posádky otevřených vozů se nám svěřily, že žádnou zvláštní ochranu před deštěm nemají. Inu, jízda pro opravdové sportsmany, zdravé tělem i duchem. Motto soutěže tedy nelže.

Mezi veterány jsme viděli auta různých značek: Praga, Tatra, Bugatti, Alfa Romeo, Mercedes, Rolls-Royce… Vlasteneckému oku však lahodila československá auta Aero, mezi raritní kousky by se dalo jistě zařadit Aero 750 sport, které tu také bylo k vidění. 1000 mil československých bývala soutěž, která se těšívala patronátu prezidenta ČSR Masaryka. Dnes se ke startu v Opletalově ulici před Hlavním nádražím v Praze připravovalo zhruba 90 vozů. Někteří šoféři to hned v úvodu pořádně osolili, motory burácely, z výfuků se kouřilo, člověk si dokázal představit, co to muselo být za éru, která voněla pudrem na sedačce spolujezdce, jinak však benzínem.

Vlastní závod byl obnoven roku 2007. Aautobible.euro.cz píše: „Letos po druhé se soutěže aktivně zúčastní také posádky zaměstnanců Národního technického muzea na vozech JAWA Minor a Aero 50“. 1000 mil československých jsou letos subsumovány pod větší projekt Grand Prix historických automobilů (několik různých soutěží). Letošní ročník je zajímavý tím, že se pojede ještě také přes Piešťany. Pokud jste při startu chyběli, pořád máte možnost v sobotu vidět příjezd krásných vozů zpět do Prahy.

Názor autora se nemusí shodovat s názorem redakce

скачать dle 12.1
Našli jste chybu?

Popište nám prosím chybu, na kterou jste narazili. Klikněte myší CTRL+ENTER.
V okně, které se objeví popište problém a pošlete Administrace.

Komentáře:0

O projektu

Gloobal.Cz je novou média značkou.Gloobal.Cz má jedinečné postavení jako poskytovatel alternativního obsahu zpráv a jako rozhlasová stanice. Nabízí úplnější obraz světa se skutečně rozmanitou škálou názorů, Gloobal.Cz mluví o tom, o čem jiní mlčí. Použití jakýchkoli materiálů přidaných k webu povoleno za předpokladu, že odkaz na internetové stránky.