0

Nová daň na uhlík v Německu ohrozí českou ekonomiku

Vidělo: 1447 lidí

Německo zavede uhlíkovou daň, která zasáhne nejen elektrárny, ale i oblast pohonných hmot. Spolková republika tak činí kvůli tomu, že nestíhá snižovat emise. Tímto způsobem tedy chce motivovat ekologičtější chování. Taková implementace se ovšem dotkne i České republiky.

S touto informací přišel portál iDnes.cz. Nechybí zde i varování, že to nakonec odnese spotřebitel. Zvýšení cen pohonných hmot bude mít za následek negativní vliv na hospodářství a to nejen v Německu, ale i v sousedních státech, jejichž ekonomika je na této zemi závislá.

Hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček se domnívá, že se nejprve zvýší náklady na dopravu, což se projeví v koncových cenách německého zboží a služeb.

„Bude to ovlivňovat cenovou hladinu v České republice minimálně u položek, které dovážíme z Německa. V této souvislosti lze očekávat zdražení například u potravin,“ podotkl ekonom.

Stejný názor vyjádřil Martin Felix ze Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia, který upozornil, že tak výrazné zdražení paliv jistě zahýbá s cenami. Dodal, že palivo tvoří asi třetinu nákladů na provoz, přitom kamiony mají běžně spotřebu kolem 30 litrů nafty.

Dále Křeček varoval před rizikem nárůstu sociálního napětí. Jde o to, že největší následky prudkého zvýšení cen nafty odnesou především nízkopříjmové skupiny obyvatel a střední třída.

„Zatímco bohatí lidé si mohou dovolit koupit elektromobil, chudší lidé na to kvůli vysokým pořizovacím cenám nemají. Budou tak nuceni nadále využívat automobily se vznětovými motory, do kterých budou tankovat výrazně dražší naftu,“ okomentoval situaci ekonom.

Dražší klasické palivo může rovněž vést k tomu, že Němci budou chtít obnovit svůj vozový park a přejít na alternativní paliva. Právě vyšší zájem o elektromobily může mít nepříznivý vliv na českou ekonomiku.

„Pokud se zemím, jako je právě Německo, bude přechod na elektromobilitu dařit, je ohrožen celý stávající ekonomický model České republiky,“ zdůrazňuje hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda.

Dodal, že výroba vozů s tradičním pohonem, na které je česká ekonomika stále vysoce závislá, by se tak stala jakousi Popelkou s nejistým osudem.

Volkswagen se například netají tím, že v budoucnu se chystá vyrábět elektromobily v závodech, nacházejících se právě v Německu.

Dříve jsme informovali o tom, že se Praha chystá v blízké budoucnosti diskriminovat majitele aut se spalovacím motorem. Trval na tom bývalý ministr životního prostředí Martin Bursík, který má v hlavním městě novou funkci.

Bursík navrhoval snížit do roku 2030 vypouštění CO2 o 45 procent a chtěl udělat z Prahy zcela bezuhlíkové město tím, že z Prahy vytlačí automobily.

„Běžná auta budou muset z Prahy zmizet. Jsme v roce 2019 a podívejte se na trend automobilek – i Škoda Auto směřuje k elektromobilitě,“ nechal se slyšet v Českém rozhlase politik.

скачать dle 12.1
Našli jste chybu?

Popište nám prosím chybu, na kterou jste narazili. Klikněte myší CTRL+ENTER.
V okně, které se objeví popište problém a pošlete Administrace.

Komentáře:0

O projektu

Gloobal.Cz je novou média značkou.Gloobal.Cz má jedinečné postavení jako poskytovatel alternativního obsahu zpráv a jako rozhlasová stanice. Nabízí úplnější obraz světa se skutečně rozmanitou škálou názorů, Gloobal.Cz mluví o tom, o čem jiní mlčí. Použití jakýchkoli materiálů přidaných k webu povoleno za předpokladu, že odkaz na internetové stránky.