Diamanty v meteoritu odhalí tajemství vzniku sluneční soustavy

Meteorit, naplněný diamanty ze „ztracené planety“, odhaluje tajemství zrození sluneční soustavy.

Do rukou lidstva se dostalo svědectví z planety, která existovala ve Sluneční soustavě těsně před koncem jejího formování.

Diamanty, nalezené uvnitř meteoritu, odhalují dějiny „ztracené planety" z doby zrození naší sluneční soustavy. Neobvyklé složení meteoritu Almahama Sitta hned po svém pádu v roce 2008 přivolalo pozornost vědců. Meteorit spadl v Súdánu a Nubijské poušti.

Po prozkoumání struktury se objevil první důkaz teorie toho, jak se formovaly planety sluneční soustavy, včetně planety Země. Analýza ukázala, že meteorit je fragmentem jednoho ze „stavebních bloků", ze kterých se formovaly naše planety.

„Než došlo ke zrození devíti planet, existovala populace těles ve velikosti několika tisíc kilometrů, řekl bych, ve velikosti Merkuru nebo Marsu, které obývaly sluneční soustavu," uvádí profesor Philippe Gillet, geofyzik Polytechnické školy v Lausanne (Ecole Polytechnique Federale de Lausanne (EPFL) pro časopis Independent.

„Takové proto-planety narážely jedna na druhou a formovaly planety, které známe dnes. Byly to v podstatě jakési „stavební bloky".

Tohle je pouze teorie, pro kterou vědci dodnes neměli věcné důkazy, neboť pozůstatky takových proto-planet nebyly nalezeny.

Dnes ovšem mají v rukou svědectví zmizelé populace planet.

Uvnitř meteoritu byly nalezeny velké kousky diamantů. Stav těchto částic a jejích defekty poskytují vědcům informace o dějinách zrození sluneční soustavy.

Diamanty byly vytvořeny za obrovských tlaků nad 20 gigapascalů, což naznačuje, že byly vytvořeny uvnitř velké planety podobného těla od prvních 10 milionů let sluneční soustavy.

Zatímco další úlomky z prvních dnů sluneční soustavy se shromažďovaly, tvořily planety, srážely se se sluncem nebo se dostaly do širší galaxie, meteorit Almahata Sitta zůstal o pár miliard let blíže, než před deseti lety konečně spadl Zemi.