Slunce se obrátí naruby. Astronomové sdělili, jaký bude konec Sluneční sestavy

Vědci objevili v souhvězdí Hada neobvyklou mlhovinu HuBi 1, která vznikla v důsledku toho, že jedna z hvězd se obrátila naruby v poslední okamžik života. Teď se astronomové domnívají, že Slunce může zahynout stejným způsobem. Napsali o tom v časopise Nature Astronomy.

„Předek této mlhoviny patří k poměrně řídkým objektům, tzv. znovuzrozením hvězdám. Je to ztracené oko v evoluci bílých trpaslíků, které se nachází uprostřed jiných planetárních mlhovin. Stejným způsobem může skončit život Slunce," napsal Martin Guerrero z andaluského Institutu Astrofyziky v Granadě, Španělsku.

Astronomové objevili neobvyklé okolnosti smrti hvězdy, která je podobná Slunci, když prozkoumávali jednu z mlhovin v souhvězdí Hada, objekt HuBi 1. Byl objeven holandskými vědci v roce 1990. Uvnitř této mlhoviny našli slabý svítící objekt, který považovali za obyčejného bílého trpaslíka, který vznik po smrti červeného obra.

Astronomové uviděli, že s HuBi 1 se děje něco podivného. Centrální hvězda zmizela a sama mlhovina se stala chladnout zevnitř, a ne zvenku, což obyčejně stává s jinými mrtvými hvězdami.

Po výzkumu se ukázalo, že hvězda se změnila na hvězdu Wolf-Rayet v poslední okamžik svého života, když v jejím jádru začalo hořet helium, což způsobilo znovuzrození a dočasné omlazení. Toto vzplanutí aktivity vyvrhlo poslední pozůstatky vnějších obalů hvězdy a způsobilo tlakovou vlnu, která obrátila naruby její bývalá nitra.

Podle vědců stejný osud může čekat i Slunce, neboť je stejné podle rozměrů jako HuBi 1.