Britští fyzikové vysvětlili, proč nedokážeme najít mimozemšťany

Britští fyzici našli nové, logičtější vysvětlení pro to, proč jsme do dnešního dne nenašli mimozemšťany a nenajdeme je ani v budoucnosti. Své závěry publikovali v článku, který má být publikován v Proceedings of the Royal Society of London A.

„Kolegové říkají, že jsme neodhalili stopy mimozemšťanů, protože rozumný život vzniká ve vesmíru velmi vzácně. Takže musí být velmi vzácný, mizet velmi rychle nebo se skrývat od ostatních. Všechna podobná vysvětlení mají velmi zvláštní a často nereálný charakter," řekl Anders Sandberg z Oxfordské univerzity.

Před více než padesáti lety astronom Frank Drake se pokusil vyhodnotit, jaká je šance na to, že bude objevena mimozemská inteligence. Vytvořil formuli, podle které jsou šance poměrně vysoké. Enrico Fermi, fyzik, v odpovědi vytvořil paradox, který byl pojmenován jeho jménem: pokud je mimozemských civilizací tak mnoho, tak proč nezanechávají žádné stopy?

Vědci na tento paradox hledají možná vysvětlení, jedním z nich je hypotéza unikátnosti Země. Ta hovoří o tom, že pro zrození inteligentních stvoření jsou potřeba podmínky, které by zcela kopírovaly naši planetu.

Jiní astronomové si myslí, že navázat spojení s jinými civilizacemi není možné, protože se před námi schovávají, či příliš rychle zanikají.

Sandberg s kolegy našel nové vysvětlení. Jejich kolegové, podle jejich názoru, používají příliš nejasné veličiny při výpočtu, proto docházejí k závěrům, které nejsou reálné. Britové výpočet zkorigovali a došli k závěru, že ve třiceti procentech výsledků, k nimž došli, je galaxie bez života. Přesto ale při provedení některých kombinací parametrů docházejí k výsledkům, jež jsou velmi vysoké.

Takové výsledky vypovídají o tom, že paradox Fermiho nemá smysl — nepřítomnost života je klidně možné vysvětlit za pomoci Drakovy matematiky.