V ochranném poli Země objevili trhlinu

Magnetosféra planety, která je odpovědná za ochranu Země před kosmickým zářením a radiací, praskla. Toto prohlášení vydali astrofyzikové z Institutu fundamentálních výzkumů Tata. O objevu vědci informovali v článku publikovaném v magazínu Physical Review Letters.

22. června roku 2015 mionový teleskop GRAPES-3 nacházející se ve městě Utakamand v Indii zaregistroval erupci galaktických kosmických paprsků s energií okolo 20 gigaelektrovoltů (20 miliard elektrovoltů). Aktivita kosmických paprsků pokračovala po dobu dvou hodin a časově se protla se srážkou magnetosféry s koronární erupcí masy.

Srážka vyvolala spálení magnetosféry téměř na tři hodiny. To vyvolalo velkou geomagnetickou bouři, která vyvolala polární záře a rušení radiových signálů v zemích nacházejících se ve vysokých zeměpisných šířkách.

Kosmické modelování ukázalo, že erupce kosmických paprsků se odehrála kvůli vzniku dočasné trhliny v ochranném poli Země. Indičtí astrofyzici si myslí, že trhlina vznikla v důsledku srážky magnetosféry s oblakem sluneční plazmy kolosálních rozměrů, kterou Slunce vyvrhlo ze svých vnějších vrstev. Podle názoru astrofyziků do zemské atmosféry už pronikly části kosmických paprsků.