0

S nástupem elektromobilů dýchne na Česko ekonomická smrt

Vidělo: 11 027 lidí

V Česku tvoří 32 % všech vývozů exporty do Německa, kde největšími průmyslovými odvětvími jsou výroba automobilů a výroba strojů. S nástupem elektromobilů ale budou obě tato odvětví velmi silně zasažena. Přežije Česko se svojí závislostí na automobilovém průmyslu a velkými exporty do Německa automobilovou revoluci?

Není tajemstvím, že hospodářství České republiky je velmi závislé na automobilovém průmyslu a na exportu. Ve vývozu je jednou z největších položek export do Německa tvořící 32 % z celkového objemu (2016), říká statistika Českého statistického úřadu. Některá česká média dokonce uvedla, že kvůli značnému exportu do Německa se o České republice hovoří jako o další spolkové zemi.

"S exportním výsledkem do Německa se tak potvrzuje rčení kolující v českých průmyslových kruzích, tedy že jsme v podstatě další spolkovou zemí," citoval E15 místopředsedkyni Asociace malých a středních podniků a živnostníků Pavlu Břečkovou.

V roce 2016 zaměstnával automobilový průmysl v Česku 9 % zaměstnanců v průmyslu (117 948 lidí) a dosahoval 24,4 % objemu z celkové průmyslové výroby, říká zpráva Sdružení automobilového průmyslu.

Příznivý vývoj českého hospodářství tedy značně závisí na dobré kondici automobilového průmyslu v českém i německém zeměpisném prostoru.

„Pokud by přišla specifická krize, která by postihla odvětví, na které hodně spoléháme, byly by dopady na ekonomiku citelné. Jednoduše, české ekonomice by se mohlo stát to, co se stalo americkému Detroitu," cituje portál idnes slova Davida Marka ze společnosti Deloitte.

O perspektivách německého automobilového průmyslu, na němž závisí i velká část českých exportů do Německa a jehož kondice se odráží i na českém automobilovém průmyslu, hovořila německá RT Deutsch s předním německým burzovním expertem Dirkem Müllerem:

„Můžeme vidět, že klíčová odvětví našeho (německého — red.) hospodářského úspěchu jsou v ohrožení. Náš nejdůležitější průmysl je výroba automobilů a strojírenství. Automobilový průmysl je vystaven dramatickým změnám. Máme zde úplně nový vývoj vpřed, během několika let nebude automobil tak, jak ho známe dnes, existovat. To znamená, že ustupujeme od manuálně řízeného spalovacího motoru směrem k samostatně jezdícímu elektrickému vozu. To je jako přechod od klasického mobilního telefonu k chytrému mobilnímu telefonu — zcela nový systém, přičemž naši (němečtí) výrobci automobilů se, můžeme také říci z dobrých důvodů, tohoto vývoje neúčastní. Podle mých znalostí má elektromobil přibližně sto pohyblivých dílů. Automobil se spalovacím motorem jich má přes tisíc. To znamená, že v budoucnosti nebudu 900 dílů potřebovat. Nebudu proto ani potřebovat dodavatele pro těchto 900 dílů. Nebudu ani potřebovat stroje, které těchto 900 dílů vyrábějí a nebudu potřebovat ani ty firmy, které tyto stroje vyrábějí. Krátce řečeno, výroba automobilů a strojírenství jsou těsně spojené obory a zde se bude výrazně zeštíhlovat. To dramaticky zasáhne náš automobilový průmysl a strojírenský průmysl. Jak tento vývoj zachytit, jelikož tu nehovoříme o období příštích 30-40 let, nýbrž o několika letech, to je ještě naprosto nejasné," řekl Müller.

Expert dále pokračoval slovy o vývoji na území Číny a o jejím nastávajícím vlivu na evropský automobilový trh.

„Pokud o těchto technologiích a tématech hovoříte s poradci průmyslu, tak ti říkají, že hovoříme o několika málo letech. Když se podíváte na to, co se již děje v Číně, kde v obrovských továrnách sjíždějí z výrobních linek tisíce a tisíce těchto vozů — ty tam nejsou vynalézány a plánovány, ty tam již jezdí po ulicích.

Čína má obrovský zájem na tom přivést na trh elektromobily, Čína je jeden z nejdůležitějších trhů vůbec. Přiváží své elektrické vozy také do Evropy, do Německa. To nebylo až do současnosti žádné téma, doteď to byla špatná kvalita. Ovšem to, co nyní přichází, je absolutně konkurenceschopné.  Německý automobilový průmysl na to zatím nemá žádnou odpověď," prohlásil burzovní expert.

Hospodářská budoucnost Německa je v této situaci, podle slov experta, zatím nejasná.

„Ve výsledku to nejvíce zasáhne ty, kdo mají dnes v tomto oboru (automobilovém průmyslu — red.) zaměstnání.

Otázka je, čím bude Německo v budoucnosti vydělávat peníze? Náš hlavní kšeft je výroba automobilů a výroba strojů. Co se našich německých kompetencí v automobilovém průmyslu týče, tak se jedná o perfektní zvládnutí spalování — exploze, hnacího ústrojí a pověsti značek těch podniků, které všichni známe. To vše nebude hrát v budoucnu prakticky žádnou roli. Spalovací motor nebude hrát žádnou roli, hnací ústrojí nebude hrát žádnou roli, když máte přímý náhon ze dvou elektromotorů a značka nebude hrát žádnou roli, pokud budeme hovořit o sdílení aut. Když si dnes objednáváte taxi, tak je vám úplně jedno, jaká přijede značka, hlavně, aby vás převezl z bodu A do bodu B. Když se dnes poptáte mezi mladými lidmi, pro ně není auto žádný statusový symbol, jak to bylo dřív pro nás. Pro ně je to dopravní nástroj. To znamená, že role značky pro ně bude hrát stále menší roli. Je to transportní nástroj, jako autobus. To znamená, že to, co tvořilo německý automobilový průmysl, bude hrát v budoucnu stále menší roli, nebo to dokonce nebude hrát vůbec žádnou roli," dodal Dirk Müller.

Český automobilový průmysl je s tím německým velmi silně technologicky i ekonomicky provázaný. Lze proto předpokládat, že všechny vývojové trendy, které zasáhnou německý průmysl, se okamžitě odrazí i na českém průmyslu a celkovém hospodářském prostředí země.

скачать dle 12.1
Našli jste chybu?

Popište nám prosím chybu, na kterou jste narazili. Klikněte myší CTRL+ENTER.
V okně, které se objeví popište problém a pošlete Administrace.

Komentáře:0

O projektu

Gloobal.Cz je novou média značkou.Gloobal.Cz má jedinečné postavení jako poskytovatel alternativního obsahu zpráv a jako rozhlasová stanice. Nabízí úplnější obraz světa se skutečně rozmanitou škálou názorů, Gloobal.Cz mluví o tom, o čem jiní mlčí. Použití jakýchkoli materiálů přidaných k webu povoleno za předpokladu, že odkaz na internetové stránky.